Skip to content

Raya Edition I

October 15, 2007

Design kad raya saya next year, InsyaAllah..πŸ™‚

raya-2007-075a.jpg

Selamat Hari Raya semua!! How’s Raya this year?πŸ™‚

Famili saya pulang ke kampung kami di Ulu Beranang, Neg Sembilan on Friday, dengan sangat kelam-kabut, esp Abah & my bros sebab nak mengejar Solat Jumaat di kampung. Nasib baiklah tak jauh pun, 45 minit perjalanan (+1 point). Bila orang-orang lelaki dah bergerak ke kampung, orang-orang perempuan straight ke Giant nak mencari barang dapur untuk lauk-pauk raya yang dipesan oleh Mak Teh. Nasib baiklah rumah dekat je dengan Giant (+2 points). Halfway ke kampung, baru teringat yang tak nampak kucing kami si Debab di mana-mana di luar rumah masa kunci pintu round keliling rumah tadi (-1 point). Yang pasti, si Debab tu tengah tido kat bawah langsir masa semua sibuk mengemas rumah pagi tadi. Instinct saya mengatakan budak sekor tu tertinggal dalam rumah. Sebab satu lagi port tido dia ialah bawah meja dekat tv & takde sape teringat nak check kat mane si Debab before keluar rumah (-1 point) Mangsanya adalah adik-adik saya si Zakwan & Syapik. Mereka telah dipaksa balik semula ke rumah untuk mengeluarkan si Debab yang masih tak dapat dipastikan benar-benar berada dalam rumah atau tak (-2 points). Nasib baik rumah dekat (+0.5 point). Kan senang kalau kucing pandai guna telefon. Kalau betul si Debab terkurung dalam rumah, at least dia boleh call kitorang bagitau yang dia terkunci. Kalau tak, buat penat je budak dua orang tu balik. Lebih kurang pukul 3, Zakwan call dari rumah bagitau yang si Debab benar-benar tertinggal dalam rumah (+1 point) dan dah mengiau-ngiau ketakutan sebab tak boleh keluar. Nasib baiklah instinct saya itu betul! (+5 points). Tak sia-sia budak berdua itu balik sekejap. Hehe.

Petang itu, aktiviti memasak mee hoon goreng besar-besaran untuk dihidangkan kepada warga masjid yang akan datang bertakbir waktu malamnya. Rendang, ketupat dan sup gearbox dah siap dimasak. Seingat saya tiap tahun, dari saya kecik sampai sekarang, setiap malam sebelum Raya ada kariah masjid yang datang bertakbir di rumah Nenek. Lepas Maghrib, semua sibuk mengemas mana yang patut, yang perempuan menolong di dapur, yang lelaki membentang tikar di ruang tamu rumah. Lepas selesai takbir (dan bunga api habis dibakar), kitorang semua pulak yang sibuk menghabiskan makanan dan lepas tu menonton Takdir Sedang Berbisik. Sape tengok?πŸ™‚ Sedih jugak cerita tu, tapi yang borrringggggggggggnyeee asyik-asyik muka si hero tua tu je (Sori Cipah, i know he’s your fave). Raya ni muka-muka sama yang keluar tv – Rosyam Nor, Fauziah Nawi, Mak Yam (dont know her real name, but she played Mak Yam in Natasha & makcik mulut jahat in Saerah tv3 kul 10.30 dulu tuuu..).

*click on the pics for larger view.

malam-raya.jpg
Aktiviti membakar bunga api

Ohhhh this year Raya, I was terribly sick!😦 Malam raya tu, saya panas badan dan selsema yang agak teruk. Bergelas-gelas air saya minum tapi panas badan tak surut. Dua malam di rumah Nenek, saya tidur sorang-sorang dalam bilik sebab kesejukan & tak nak pakai kipas & takut demam saya berjangkit pada orang lain.πŸ˜‰ Pagi raya esoknya, masa orang-orang lelaki bersiap nak ke masjid, Mak kejutkan saya. Demam tak kebah lagi. Lepas salam raya cium tangan mintak maaf dengan Abah & Mak ( we usually did the Salam Raya before Abah & adik-adik out to masjid for Solat Raya), saya terbaring semula di katil sebab tak larat sangat. Lewat jugak bangun lepas tu, a few minutes before the guys came back from masjid. Nasib baik rumah nenek ada water heater, kalau tak semakin demamlah saya lepas mandi pagi tu.

family-2.jpg
Dua orang adik bertuah bersama Mak

family-3.jpg
Our family.. without Angah..

raya-2007-081.jpg
The whole family with Nenek – my family, Mak Teh’s & Busu’s.

mak-abah.jpg
My Mak & AbahπŸ™‚

family-1.jpg
Anak-anak dara & mak dara, Nana’s taking the pic

Tahun ni di kampung tak pergi beraya ke mana pun, sebab ramai saudara-mara yang datang ke rumah nenek. Jadi, melayan tetamu yang datang ke rumah sajalah. Tahun ni Along Hafiz & family ikut Mak Teh balik. Dapatlah jumpa si Syahmi @ Sinchan. He’s just 4 yrs old, tapi mak aii cakap macam orang tua. Mak Teh cakap dia suka tengok Dora the Explorer cakap Melayu kat TV9. Sape yang takde anak buah kecik-kecik sure tak tau ape benda Dora ni. Hehe. So, ayat-ayat yang keluar dari mulut dia semua ayat skema. By the way, Mak said that I can fit into his clothes. Muahahaha. Well, think so, too!!πŸ˜‰

syahmi.jpg
Syazwan Syahmi – he’s a sore loser. Haritu kalah main Uno, terus merajuk masuk bilik kunci pintu. Hehe. Tak padan kecik!

Raya kedua kami sekeluarga dah pulang semula ke Seremban. Yang pastinya, Jalan Bukit Putus ke Kuala Pilah jammed gileeeee, sebab on the way kitorang balik rumah semalam, kereta dah bumper to bumper dari traffic light simpang ke Kuala Pilah dekat-dekat taman kitorang. Hehe. Exaggerate lebihh. :-p

Hmmm, that’s it. For now..πŸ™‚ ape pula cerita Raya anda?

P.S : Harap-harap Encik Faez boleh datang ke rumah esok!!

21 Comments leave one →
  1. sueaniim permalink
    October 15, 2007 10:46 pm

    aku baru balik tampinn..memang jeeemmm!pening haku dlm keta.x gerak2.bapak aku siap nak singgah beli cenceluk tepi jalan.emakn tj cm bese masak lomak..pas balik terus kitorang mate kuyu lam kete.lomak punye pasaalll.muke adik ko si sapik ade iras muke jat laaa.tul x mate aku??

  2. nurhamizah permalink*
    October 15, 2007 11:23 pm

    woowww surayaa dah raye tampin dah! weekksss! memang jemmm bebeh lagi2 kat jalan negeri tu. ko kuar ikut senawang ke podeh? sedangkan highway pun jemm giler bangat. ade muke jat ke si sapik ni? aku rasa bentuk muke yang kurus ade kot. kuikui.

  3. sueaniim permalink
    October 16, 2007 1:03 pm

    aku kua exit tampin tu jugak.jem sampai podeh.aku br pasan jalan dah 3 lane.tp jem jugaak.dahla ujaann!sedap gle tido lam kete.haamijaah berape inch kasut ko?adekah 4 @ 5??sebab ko kelihatan agak tinggi di sebelah bapak ko dan the tallest among sedare ppuan mu

  4. nurhamizah permalink*
    October 16, 2007 3:01 pm

    ohhh exit tampin gak ke. a’ah mmg dah three lane, tp still jem kan. kereta dah makin byk kt jalanraya ni. anyway aku mmg agak tinggi gakla ok,berbanding sedara perempuan yg lain. aku no 3 lepas adik aku nana and adik sedara aku.kasut aku tu kasut gi opis jela beb. tu pon semata nak bergambar, sy xde kasut raye pon tau!😦 xleh berbelanja sgt kene menyimpan untuk kawenn. xpe, saya sanggup berkorban. hehe. yeah tgh tggu encik paez dtg ni!!πŸ™‚

  5. athirah permalink
    October 16, 2007 5:33 pm

    Cik Mizah.. Baru lepas kol kamu ni.. terus comments.. wow! best sungguh raye kamu kali ini! eventho without angah.. hopefully angah tak homesick di sana!
    Mizah, salam aidilfitri. Maaf zahir batin.. sorry for everything ye.. sayang ko!

  6. shera permalink
    October 16, 2007 6:06 pm

    makcik,
    gile smgt update psl raya!!
    mine was bad…x best lgsung..huhuhu

    bila nak open hse?

  7. nurhamizah permalink*
    October 16, 2007 11:27 pm

    Cik Athirah yg ku cintai.. hehe. thank u bebeh for calling me!πŸ™‚ sy td on d way nak gi tgk wayang dgn cik paez tiba2 cik thirah call. tq cik thirah! saya pun mintak ampun dan maaf atas segala kesalahan saya. i love u sooooooo much!!!

    Makcik Sher, tula kan. walaupun aku demam di hari raya, smgt nak update psl raya tetap ada ok!! open hs insyaAllah pada 27hb Okt ni. datang tau jgn xdatang! bile open hs rumah kamu? saya nak pulang tag EY awak neh!

  8. October 17, 2007 7:24 am

    selamat hariraya maaf zahir bathin anak2 dara sumer..
    me tumpang lalu jak..

  9. October 17, 2007 12:55 pm

    adekah kain biru baju raya itu yg aku teman ko gi beli dulu tu?

  10. iceskyjuice permalink
    October 17, 2007 3:52 pm

    mizah..design kad raya tu x sesuai utk next year..bukan ke next year masa raya hang dah kawen..mesti la ada gambar husband sekali kat kad raya!

  11. nurhamizah permalink*
    October 17, 2007 11:11 pm

    penatnyeeeeeeee saya baru balik dari segamat ni.

    yginsaf- slmt hari raya juge..

    lanun debab-waaaaaaaaaaaaaaa malasnyeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee nak balik keje esok! bosan! aku xpuas raye lagi. yerp tu kain yg ko teman aku beli dulu deb..hehe

    nad, td aku lalu kat masjid belakang rumah nenek hang. xpe, xde gamba husband pon xpe. yang penting name dia ade dlm kad.πŸ˜‰

  12. idawanie permalink
    October 18, 2007 6:08 am

    sue, sy beraya x de jem2..haha coz kitorg je beraya pon..
    n x de kasut raya gak.. fyi, kite pakai sportshoes je ngan bj kurung.. brutal x brutalnye raya thn ni..haha.. tp oklaa kot.. coz trase gak raya bile mlm2 tu bz memasak.. plg klakar, plan2 nk msk lontong.. trs rujuk resepi keturunan keluarga mesra.net.. tp kenela tkr2 sket, kitorg panggei lontong uk.. huhu

  13. idawanie permalink
    October 18, 2007 6:09 am

    mizah, mmg x seswaii design kad raya tu… sile edit..haha

  14. iceskyjuice permalink
    October 18, 2007 8:32 am

    mizah, belakang umah nenek aku mane ade masjid..kebun koko ade la..ko lalu mane ni?

  15. nurhamizah permalink*
    October 18, 2007 9:20 am

    ida – brutal tu raya pki sport shoes!! mane dapat ketupat? ade ketupat instant kat sane? ptt bwk ketupat nona haritu tau. wooowww mcm mane rupa lontong uk tu? ade gambar? hehehe.

    nad – aku lalu dpn masjid, umah nenek hang kan blkg masjid kan. eh ke aku silap umah? aku dh siap ckp kat mak aku ni blkg tu umah nenek hang. kalau raya first or second lalu situ sure kitorang dh singgah. heheh.

  16. sueaniim permalink
    October 18, 2007 12:03 pm

    kuangkuang ko dah serupe budak cine kelas meong tu yg pakai sportshoes ngan baju kurung g kelas!sile amik gamba cik wenny!

  17. October 18, 2007 3:37 pm

    Thn depan punye kad raye, kene la pakai gambar thn dpn dgn perut buncit! hakhak~!!

  18. nurhamizah permalink*
    October 18, 2007 4:39 pm

    kuangkuangkuang!

    suraya bukan budak kelas meong jela pakai sport shoe dgn bj kurung. rs2 cm most of the chinese ms 1st yr! woow wanie dah bertukar name wenny, kelas gitu!

    ehem aku rs perut aku belom buncit lg kot. ko la dila yg dh buncit raya tahun depan. mari kite nengok sape buncit dulu!!!

  19. October 19, 2007 8:54 am

    waaahhhh semangat sungguh kak mizah mengupdet pasal raya…

    mine?!
    tak besssshhhh sgt…. dala kite pooonnn demammmmm… huhu sgt xbest!😦
    lg satu sbb kiteorg beraye kat jb je.. nuting much. beraye ngan jiran tetanga…
    seb baek ade si nurin & ain (my nieces) takde la boring sgt melayan keletah derangπŸ˜€

  20. nurhamizah permalink*
    October 19, 2007 10:14 am

    hehehe. awak pun demam ke kak? tula.. walaupun demam saya tetap nak mengebestkan raye saya. tak gi beraya ke rumah bakal mak mertua ke?πŸ˜‰

  21. idawanie permalink
    October 19, 2007 4:21 pm

    uk x de ketupat n x de lemang.. huhu~ tp x pe..sbb nasi impit kuah kacang ade.. n yg plg penting, kuah kuning = lontong ade..haha.. gambar?? kt flickr kay.. sue! suke2 ati je panggei wenny..haha. skang da tkr name, soh diorg panggei farida, sng sket.. plus name farida tu sgt glamer kt seluruh dunia..haha.. sng disebut.. so kene go on dgn name farida jela nmpknye..hehe
    psl kasut tu, saye bkn sorg2 jee..haha.

Leave a Reply

